Tuesday 21 February 2017

Ayam Goreng Milky Butter Versi Bandar Puncak Alam

Alhamdulillah. Baru hari ni dapat update resepi. Maklumlah, agak sibuk dengan jadual harian bertemu client & bersama keluarga. Lagi sibuk, pada penghujung 2016, saya sekeluarga dikurniakan rezeki (dapat memiliki kediaman baru untuk berteduh. Sebelum ni, menyewa je). Alhamdulillah..

Kegembiraan dalam diri ni masih ada lagi ni. ;-)

Jadinya, saya nak belanja resepi yang rata-ratanya semua orang tahu macam mana nak buat lauk istimewa ni. Resepi berjudul Ayam Goreng Milky Butter Versi Bandar Puncak Alam. Mesti akak-akak semua tertanya-tanya, kenapa versi Bandar Puncak Alam, kan? Sebabnya, di kawasan inilah kediaman baru saya sekeluarga.

Adui, panjang pula berceloteh. Meh kita tengok bahan-bahannya:
» Ayam (yang dah siap dipotong. Nak potong berapa pun boleh. Tak kesah).
» Butter
» Bawang besar (3 biji saiz sederhana)
» Bawang putih (2 ulas)
» Daun kari (beli di kedai, ianya dah siap ikat. Saya ambil 1 ikat ke)
» Susu cair
» Minyak masak
» Tepung gandum
» Tepung jagung
» Serbuk kari
» Garam

Cara pelaksanaannya:

A. Penyediaan ayam
1. Basuh ayam sebersih yang boleh. Saya ambil 8 ketul ayam (untuk 3 orang makan). Toskan airnya.
2. Setelah dibersihkan ayam tadi, gaulkan dengan serbuk kari sehingga rata di semua permukaan ayam (agak-agak je nak taburkan serbuk kari pada ayam tu).
3. Gaulkan juga dengan tepung gandum dahulu sehingga rata.
4. Lepas tu, gaulkan pula dengan tepung jagung. Sukatannya, saya agak-agak (dalam 5 sudu je) je supaya dapat disaluti ayam tu.
5. Perapkan ayam tu dalam 2 minit
6. Panaskan minyak masak di dalam kuali. Sukatan minyak pun, agak-agak juga. Yang pasti, ayam tu separuh tenggelam di dalam minyak masak.
7. Goreng ayam seperti biasa.
8. Dah nampak warna keperangan, angkat ayam dan toskan ayam tu.

B. Penyediaan kuah Milky Butter
1. Kupas bawang merah dan putih. Seterusnya basuh bawang ni.
2. Hiris bawang ni ikut citarasa kalian. Bawang merah ni, saya hiris tebal sebab nak rasa bawang. Bawang putih, saya hiris nipis.
3. Basuh daun kari.
4. Panaskan kuali.
5. Dah panas minyaknya, tumis bawang besar, bawang putih. Ikut sukahati you all. Nak layu ke, nak kenyal-kenyal pun boleh.
6. Bau dah naik, terus masukkan daun kari. Kita goreng dia. Perrgghhhh tiba masa yang ni, akan menguji kesabaran perut you all semua. Ikut sukahati you all nak goreng berapa lama. Yang penting, jangan hangus ye.
7. Tuangkan susu cair ke dalam kuali tu. Saya tuang 3/4 isipadu susu dalam tin. Biarkan mendidih sekejap.
8. Dah nampak mula mendidih, masukkan ayam goreng tadi.
9. Golek-golekkan ayam dalam kuali tu. Siram-siram ayam goreng agar rata semuanya.
10. Jika nak pedas, tambah la cili. Saya tak letak sebab nak buatkan anak anak.

Tadaaaa.. Dah siap. Selamat menjamu selera !!!


Tadaaa.. Dah siap.. Maaf ye.. Gambar kurang memuaskan..

No comments:

Post a Comment